Tłuszcze

Tłuszcze są skoncentrowanym źródłem energii w ustroju. Stanowią one zapasowy materiał energetyczny gromadzony głównie pod skórą, jako podściółka tłuszczowa, oraz w okolicy niektórych narządów, np. nerek. Tkanka tłuszczowa stanowi ochronę narządów wewnętrznych przed urazami mechanicznymi. Obecnie znane są 43 kwasy tłuszczowe. Niektóre z nich, tak zwane kwasy tłuszczowe nienasycone, odgrywają w organizmie rolę podobną do witamin i tym samym ich obecność w pożywieniu jest niezbędna. Tłuszcze mają duże znaczenie w pożywieniu, ponieważ poprawiają wartości smakowe pokarmów oraz wzmagają wartości sytne pokarmu. Należy wymienić również ważną rolę tłuszczów, jako dobrego rozpuszczalnika dla niektórych witamin (A, D, E, K). Sprzyjają one również wchłanianiu tych witamin z przewodu pokarmowego.

Tłuszcze dzielimy na: zwierzęce i roślinne. Do tłuszczów zwierzęcych zaliczamy: słoninę, smalec, masło i inne, a do roślinnych: margarynę, olej słonecznikowy, olej rzepakowy i inne. Dla osób dorosłych jako normę spożycia przyjmuje się 1 g tłuszczu na 1 kg wagi ciała na dobę, to jest ok. 70 g dziennie. W tym pożądane jest, aby połowa zapotrzebowania była pokryta przez tłuszcze pochodzenia zwierzęcego.

Dla dziecka codzienne zapotrzebowanie na tłuszcze jest wysokie w porównaniu z zapotrzebowaniem dla człowieka dorosłego. Dziecko w wieku 2 do 4 lat powinno spożywać około 40 g tłuszczów. Już w początkowym okresie dojrzewania w wieku około 11-12 lat zapotrzebowanie na spożycie tłuszczów osiąga normę dla dorosłego człowieka. Spożywanie tłuszczów jest niższe u płci żeńskiej, np. w okresie dojrzewania wynosi dla dziewczynek ok. 50 g.

Duży wpływ na zapotrzebowanie dzienne tłuszczów ma także klimat oraz pora roku. W klimacie gorącym zapotrzebowanie na tłuszcze jest mniejsze, a w klimacie zimnym, zapotrzebowanie to jest większe. Podobnie w zimnej porze roku spożycie tłuszczów jest zwykle wyższe.

Comments are closed.